Didaktika informatiky (CŽV 2024)
Diagrama de temas
-
Cílem předmětů/aktivit/přiložených informačních zdrojů zaměřených na oborovou didaktiku Informatiky je rozvinout kompetence potřebné pro základní orientaci v obsahu i procesu vyučování informaticky zaměřených předmětů a rozvíjet schopnosti a dovednosti aplikovat tyto poznatky v praxi.
V Moodle kurzu jsou témata označena:
- S1, S2 - označuje semestr, ve kterém se danému tématu didaktika Informatiky věnuje
- Prezenční/Distanční - označuje, zda k danému tématu bude realizováno prezenční setkání nebo se jedná o vlastní studium podkladů a odevzdání prací
Každý úkol je hodnocen procentuálně, úspěšně uzavřený úkol je takový, který má hodnocení vyšší než 70 %.
-
- didaktika Informatiky, její postavení v současném systému teorií o vzdělávání, historie
- didaktické transformace vzdělávacího obsahu
- pre-koncepce, miskoncepce
- didaktika Informatiky, její postavení v současném systému teorií o vzdělávání, historie
-
- jak stanovit cíle pro výuku
- jaká specifika mají cíle pro obor Informatika
-
- od instruktivnímu ke konstruktivnímu vzdělávání
- současné představy o výuce informaticky zaměřených předmětů
- začleňování inovativních metod a forem výuky (např. formativní hodnocení)
-
Prezenční 1S: Kurikulum a didaktická transformace obsahu vzdělávací oblasti Informatika a ICT (M. Černochová)
- jaké změny zaznamenaly kurikulární dokumenty v ČR
- jaké důvody a procesy vedly ke změně RVP aneb proč se na celém světě zavádí informatika do vzdělávání
- ukázky řešení v některých zemích
-
- kognitivní vědy a jejich důsledky ve vzdělávání Informatiky
- konstruktivistismus, konstrukcionismus a konektivismus ve výuce
- inovativní strategie ve výuce oboru Informatika
- formativní hodnocení
-
--- strukturace informací ---
-
-
--- INSERT ---
-
-
--- EUR ---
-
--- 5E ---
-
-
--- formativní hodnocení ---
-
- východiska digitální gramotnost a klíčové kompetence digitální (DigComp - evropský rámec)
- digitální gramotnost a dílčí kompetence digitální gramotnosti
- klíčová kompetence digitální a její postavení v RVP
- význam digitální gramotnosti ve vzdělávání napříč obory
-
- obsahový přechod od práce s počítačem a aplikacemi směrem k informatickému myšlení
- informatické myšlení - změna v přemýšlení o obsahu vzdělávání
-
- změna kurikulární dokumentů pro základní školy
- přechod od Informační a komunikační technologie k Informatika
- další části RVP, která přímo souvisí s Informatikou
-
- změna kurikulární dokumentů pro gymnazijní vzdělávání
- přechod od Informační a komunikační technologie k Informatika
- další části RVP, která přímo souvisí s Informatikou
-
- změna kurikulární dokumentů pro odborné vzdělávání
- přechod od Informační a komunikační technologie k Informatika
- další části RVP, která přímo souvisí s Informatikou
-
- způsoby začleňování informatického vzdělávání do předmětů
- propojení informatického myšlení s dalšími obory
- tipy do výuky Informatiky
-
--- Vzdělávací systém a vzdělávání ---
-
--- ---
-
--- Osobnost učitele; škola ---
-
-
--- ---
-
--- Hospitace; analýza výuky ---
-
-
-
-
-
-
-
-
--- ---
-
--- Vybrané metody a formy práce ---
-
--- ---
-
--- Tipy do výuky informatiky ---
-
--- ---
-
- učebnice a materiály pro rozvíjení informatického myšlení
- pracovní materiály, pracovní listy
- aktivity do Informatiky
-
- taxonomie učebních úloh
- funkce učebních úloh v oboru Informatika
- příklady různých učebních úloh
- předpoklady žáka pro řešení úloh
-
Prezenční 2S: Další materiály, podklady a inspirace do výuky informaticky zaměřených předmětů (M. Černochová)
- připravené materiály a kurzy pro rozvíjení informatického myšlení
- podklady pro vyučující a žáky pro samostudium, či hybridní výuku
- metodické materiály pro učitele
-
- způsoby a možnosti hodnocení v oboru Informatika
- dle fáze edukačního procesu: motivace - expozice - fixace - diagnóza - aplikace - (hodnocení)
- sumativní vs. formativní hodnocení
- známky vs. slovní hodnocení
- kriteriální a bodové hodnocení
- hodnocení minimální a maximální fáze dosažení výkonu žáka
- sebehodnocení a vrstevnické hodnocení
- holistické hodnocení
- hodnocení vědomostí, dovedností, sociální, emoční, hodnotové
-
Prezenční 2S: Interdisciplinární vztahy oboru Informatika a ICT k dalším předmětům a oborům (T. Jeřábek)
- STEM a STEAM a technicky zaměřené vzdělávání
- informatické kompetence v jiných oborech
-
Prezenční 2S: Příprava učitele - edukační robotika (např. WeDo, SPIKE, EV3) (J. Procházka, J. Lapeš)
- STE(A)M
- konstruktivismus, konstrukcionismus (J. Piaget, S. Papert (LOGO), (L. S. Vygotskij)); problémová metoda, objevování, heuristická metoda, projektové vyučování, laboratorní experimenty, badatelské techniky aj.; konstruování, představivost, design, manipulace, multisenzorialita,...
- Low-code/No-code
- edukační robotika
- robotické programovatelné hračky
- robotické programovatelné stavebnice
- online prostředí, aplikace v App Store, Google Play, MS Store
- CS Unplugged
-
Robotické programovatelné hračky
-
Robotické programovatelné stavebnice
- LEGO Education - Coding Express, WeDo 2.0, SPIKE Essential/Prime, Mindstorms EV3
-
------Další------
-
------Jiné------
-
Prezenční 2S: Příprava učitele - bloková programovací prostředí (např. Scratch, MakeCode) (J. Štípek)
- blokové prostředí - Scratch
- další bloková prostředí
-
- typy textových prostředí, jejich specifika a možnosti
- možnosti a způsoby začleňování textových prostředí do výuky
- přechod k běžným programovacím jazykům (java, C++)
-
Prezenční 2S: Technické výukové prostředky v práci učitele informaticky zaměřených předmětů (J. Lapeš)
- didaktická technika, interaktivní technologie
- interaktivní zařízení (panely, tabule, menší dotyková zařízení - mobily, tablety)
- software, aplikace a online prostředí pro práci s interaktivními zařízeními
-
------
-
Online nástroje (prostředí, zpětná vazba)
-
-
-
S využitím přiložené šablony vypracujte přípravu na vyučovací hodinu k učivu z tematického okruhu "Informační systémy".
Šablonu můžete doplnit prezentaci, shématem, pojmovou mapou apod.
Výstup: Soubor s přípravou na hodinu (případně doplněný dalšími soubory)
-
-
-
Vaším úkolem v této části bude připravit výukovou aktivitu pro žáky vybraného ročníku ZŠ nebo SŠ.
Aktivita by měla být realizována ve vámi vybraném blokovém prostředí a měla by být koncipována na 45 nebo 90 minut.
Hlavním výstupem vaší práce by měl být metodický materiál a dále pracovní materiály pro žáky a podpůrné materiály pro učitele (např. ukázky řešení).
Prostudujte nejprve materiál "Šablona metodického materiálu - CŽV" a materiál "Ukázka: Hra-Bludiště" (alespoň do str. 9). Ty vám pomohou se zorientovat v zadání.
Inspirovat se (pokud jde o zaměření aktivity) můžete i materiálem "Inspirace: Scratch - 10 lekcí (Benýšek)".
Následně vypracujte metodický materiál pro učitele a další potřebné materiály, vše zazipujte (můžete je organizovat ve stejné struktuře jakou má ZIP archiv "Ukázka: Hra-Bludiště") a odevzdejte.
-
-
Distanční 2S: Inovativní témata do výuky Informatiky dle současných trendů a vývoje technologií (J. Lapeš)
- High-tech
- 3D tisk/scan
- IoT
- Cloud
- ...
-
- způsob zaznamenání pozorovaných výukových hodin na vybrané škole
- odevzdání 6 hospitačních záznamů (2x zaměření na celkové pojetí hodiny, 2x na pozorování práce žáků, 2x na specifické využití metody nebo formy výuky)
- následný rozbor dne 16. 2. 2024 v rámci kontroly (kolokvia odevzdaných i dalších materiálů)
-
-
_______________________________________
-
-
-
-
_______________________________________
-
- výuka v informaticky zaměřeném předmětu - 10x
- vlastní reflexe a úprava připravené vyučovací hodiny - 5x
- tandemová výuka s vyučujícím neinformatického předmětu (propojení obou předmětů: Informatiky a dalšího vybraného) - 1x
- zpracování exkurze, výletu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení - 1x (nemusí být nutně absolvovaný, jedná se o přípravu na tuto exkurzi, výlet)
- zpracování exkurze, výletu zaměřeného na rozvoj digitálních kompetencí - 1x (nemusí být nutně absolvovaný, jedná se o přípravu na tuto exkurzi, výlet)
- následný rozbor dne 11. 5. 2024 v rámci kontroly
-
Absolvent předmětů:
- ovládá základní pojmosloví v oblasti digitálních technologií, technických výukových prostředků a didaktiky Informatiky;
- orientuje se v základních didaktických principech, metodách a formách výuky vhodných k realizaci informaticky zaměřených předmětů;
- na základě vhodné formulace cílů volí metodické postupy a vyučovací strategie pro realizaci a zabezpečení výuky v oboru Informatika dle aktuálních kurikulárních dokumentů, je schopen adekvátně plánovat a připravit výuku
- využívá vhodné materiály, učebnice či úlohy a adekvátní (technické) výukové prostředky pro rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti v informaticky zaměřených předmětech
-