Společný základ pro kombinovaná studia

Cílem předmětu je vybudovat příslušné uživatelské vědomosti a dovednosti týkající se práces osobním počítačem v oblasti vyhledávání, získávání a zpracování informací.Obsahově se předmět zaměřuje na ovládnutí prostředí operačního systému Windows, souvisejících programových produktů pro práci s textovými, číselnými agrafickými údaji, informačních a komunikačních služeb sítě Internet a využitíuvedených prostředků při přípravě, podpoře či realizaci dokumentů a činnostív rámci práce studenta a učitele.

Cílem předmětu „Informačně technologická elementaristka I“ je seznámit studenty studijního oboru Pedagogika předškolního věku s významem počáteční informačně technologické výchovy dětí předškolního věku a možnostmi a směry tohoto výchovného působení s akcentem na prožitkové učení a tvůrčí činnost dětí v mateřské škole prostřednictvím didaktických hraček a interaktivních technologií. Předmět by měl podpořit utváření technicky orientovaného tvůrčího myšlení dětí, utváření základů jejich digitálních kompetencí a schopností komunikovat s použitím digitálních technologií s respektováním specifik mentálního a psychomotorického rozvoje dětí. V daném směru budou studenti připravováni k využívání interaktivních tabulí či koberců, tabletů, programovatelných stavebnic a programovatelných hraček včetně příslušející softwarové podpory a bude rozvíjena jejich schopnost evaluovat, aplikovat či vytvářet příslušné digitální objekty.

Předmět se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu didaktických prostředků, označovaných jako didaktická technika nebo technické výukové prostředky. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky didaktik svých aprobačních oborů aplikovat ve své pedagogické praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexy, zejména pak s prostředky interaktivními, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání.

Předmět Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání II navazuje na převážně teoreticky orientovaný obsah předmětu Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání I. Předmět je zaměřený prakticky a orientuje se na možnosti práce v mateřské škole s využitím konkrétních typů interaktivních technologií. Cílem předmětu je rozvíjet digitální gramotnost studentů oboru Učitelství pro mateřské školy a na základě teoretických vědomostí aplikovat příslušné technické prostředky do prostředí předškolního vzdělávání. Zároveň předmět vytváří prostor pro konkrétní ukázky zařazení technických prostředků do výuky, podporuje tvůrčí myšlení studentů a rozvíjí jejich algoritmické myšlení s cílem vybavit je příslušnými kompetencemi pro informačně-technický rozvoj dětí v mateřské škole. Obsahem předmětu je praktické seznámení s konkrétními typy interaktivních technických prostředků a příslušnou softwarovou podporou. Studenti jsou vedeni k vlastnímu využívání technických zařízení, vytváření příslušných digitálních materiálů, evaluaci dostupných digitálních materiálů a tedy k následné aplikaci v didaktické techniky v mateřské škole.